9 dolog, amire egy profi hanghasználónak oda kell figyelnie

9 dolog, amire egy profi hanghasználónak oda kell figyelnie

 

 

Nemcsak testünk egészségre kell sok figyelmet fordítani. Aki rendszeres hanghasználó, előadásokat tart, színpadon szerepel, tanít, annak fontos, hogy hangját is karban tartsa. Ezt nevezzük hanghigiénének.

Dr. Frint Tibor, aki a magyar foniátria egyik első művelője és alapítója, a következőképpen határozta meg a hanghigiénét:

“Az a magatartás, amelyet az egyén saját beszédhangja károsodásának megelőzésére fejleszt ki, illetve alkalmaz.”

Mi segítheti elő, hogy a napi megterhelő használat mellett hivatásos beszélők is megőrizzék hangjuk minőségét, folytathassák foglalkozásukat:

* Életritmusunk nemcsak a fizikai terhelhetőséget, de a hang minőségét is befolyásolja. Az éjszakázás, kialvatlanság, stressz miatt hangunk fáradékonyabb lehet.

* A mai világban a munkahelyek döntő részében tartósan ülnek a számítógép, íróasztal mellett. Az állandó álló- vagy ülő foglalkozásnál munkaegészségügyileg is javasolják a mozgás beiktatását életünkbe, akár sport, akár séta, akár csak néhány perces munkahelyi “átmozgatás” formájában

* A testsúly gyors emelkedése vagy hirtelen csökkenése nemcsak a fizikai teherbírásunkat, légzésünket befolyásolja, de hatással van beszédképességünkre, hangunkra is

* Az egészséges életmódhoz tartózik a dohányzás és a rendszeres alkoholfogyasztás mellőzése is, ami a gége elhelyezkedése miatt fokozottan károsíthatja a beszéd vagy énekhangot

* Amennyiben valamilyen okból szükséges hormontartalmú készítmények szedése, erről feltétlenül beszéljünk a kezelőorvossal és a foniáterrel is

* Mindenki hajlamos zajos környezetben felemelni hangját a jobb érthetőség kedvéért. Szükség van ilyenkor tudatos kontrollra, hogy ne terheljük túl a hangszalagokat

* Frint Tanár Úr hívta fel először a figyelmet arra. hogy az akut gégegyulladások azonnali kezelése megelőzheti a későbbi hangkárosodásokat. Ezért tanácsoljuk a betegeknek, hogy 2 hétig lehetőleg ne beszéljenek, még ne is suttogjanak.

* A megfelelő hanghasználat nem mindig veleszületett tulajdonság. Logopédus, foniáter segítségével azonban elsajátítható olyan egyéni hangképzés, mely megőrzi a hang minőségét.

*  Hangterhelés előtt ugyanúgy fontos a bemelegítés, mint a sportban. A bemelegítő gyakorlatok sportban abban segítenek, hogy a szervezet ráhangolódjon a terhelésre, hogy jobb teljesítményt tudjon nyújtani és megelőzze a sérüléseket. Ugyanez érvényes a gége, a hangszalagok felkészítésére a fokozott terhelésre. Gondoljunk csak az énekesekre, akik skáláznak, beénekelnek koncert előtt. A bemelegítés során megnő a működő izmok vérellátása, könnyebben mozognak.

Montágh Imre neves logopédus, gyógypedagógus évtizedekig oktatott beszédtechnikát színészeknek, előadóművészeknek.

Ő írta az alábbi sorokat:

” A hang hallható mimika. Így a hangunk a mimikához és a gesztusokhoz hasonlóan a személyiségünk kifejezésének alapvető eszköze.”

 

Jó egészséget kíván:
Dr. Kótai Zsuzsanna
A Hangdoktor

Comments

comments